Artikelen

Nieuwsarchief

Twitter

   

Amsterdamse Qelp voor €18,5 mln verkocht aan Amerikanen

 

Het Amsterdamse bedrijf Qelp wordt overgenomen door het Amerikaanse, beursgenoteerde Sykes. Dat maakt Wouter Deelman, directeur en oprichter van het concern, vrijdag bekend. De Amerikanen betalen in eerste instantie €8,9 mln, gevolgd door een earn-out die in de komende drie jaar kan oplopen tot €9,6 mln, afhankelijk van de resultaten. Sykes, dat callcenters beheert voor grote bedrijven, neemt 100% van de aandelen over. Deelman blijft aan als directeur.


 
Wouter Deelman
Qelp werd opgericht in 2005 en ontwikkelt software die callcentermedewerkers en consumenten helpt problemen met hun smartphone op te lossen. De klanten van het bedrijf zijn voornamelijk telecomproviders. Zij nemen de diensten af via een abonnementsmodel (software as a service, red.). Mensen die online op zoek gaan naar oplossingen voor technische problemen met hun telefoon, worden doorverwezen naar online Qelp-modules op de site van hun provider. Callcentermedewerkers werken met diezelfde modules om bellende klanten verder te helpen.

Groeimogelijkheden

In 2014 realiseerde het concern, dat vorig jaar 88e werd in de FD Gazellen top100 van snelst groeiende bedrijven, een omzet van €4,1 mln. Het bruto bedrijfsresultaat (ebitda) kwam uit op €1 mln. Het concern, dat zo'n 40 man in dienst heeft, bedient momenteel 60 providers in 29 landen. Met 1800 providers wereldwijd en naar eigen zeggen vrijwel geen concurrentie, lijken er nog veel groeimogelijkheden te zijn voor het bedrijf.

Kapitaal

Deelman, die slechts een paar particulieren als kleine medeaandeelhouders heeft, noemt de overname 'een mooie stap na tien jaar hard werken.' In de beginjaren had hij moeite om financiers te vinden voor zijn plannen. Hij nam een tweede hypotheek op zijn huis om toch aan de slag te kunnen.

Afgelopen jaar ging hij op zoek naar nieuw kapitaal om de verdere internationale uitrol te bewerkstelligen. 'In eerste instantie dachten we aan een deelname', zegt Deelman, 'maar uiteindelijk draaide het dus uit op een overname. Die Amerikanen zijn toch een beetje van alles of niets.'

Voorfinanciering

De nieuwe moeder biedt het Nederlandse bedrijf veel mogelijkheden, verwacht Deelman. In eerste instantie denkt hij daarbij vooral aan financiële mogelijkheden. 'Bedrijven die, zoals wij, met een abonnementsmodel werken hebben altijd veel voorfinanciering nodig. Je moet eerst heel veel uitgeven aan sales en marketing en pas later komt er wat geld binnen. Hoe sneller je groeit, hoe groter het gat wordt, dat je moet dichten. Dankzij Sykes kunnen we die groei nu financieren.'

Ook voor de verdere ontwikkeling van producten is geld nodig. Deelman: 'Bij het oplossen van problemen gaan consumenten gebruik maken van steeds meer kanalen. Sms, whatsapp, social media, noem maar op. Niet al die platforms zijn even geschikt voor dit soort zaken, maar wij willen uiteindelijk wel iedereen helpen. Om te zorgen dat al die mensen, via al die kanalen, snel en op eenvoudige wijze bij ons terecht komen, moeten wij blijven investeren in productontwikkeling.'

Nieuwe diensten

Tevens denkt Deelman te kunnen profiteren van het netwerk en de klanten van Sykes. Het bedrijf, dat een omzet heeft van $ 1,3 mrd, heeft klanten als AT&T , Huawei en HP, maar ook grote verzekeraars en banken. 'Voor een deel zijn dat bedrijven waar wij onze bestaande diensten graag aan willen verkopen, maar voor een deel ook klanten voor wie we nieuwe diensten zouden kunnen ontwikkelen

 

Bron: FD 7-08-2015