Artikelen

Nieuwsarchief

Twitter

   

De reis naar groei ... de vervolg stappen deel 2

Het beklimmen van een berg zonder voorbereiding is niet handig. En zo is het niet verstandig te willen groeien zonder goede voorbereiding. Dat klinkt wellicht als een open deur, maar ondertussen vergeten de ondernemers wat het ultieme en enige levensdoel is: écht relevant zijn voor de klant.

Inzicht in je klant, altijd onderschat..
En hoe kom je erachter of je nog relevant bent voor jouw klant? Juist, door inzicht te verzamelen! Daarbij is het essentieel dat je niet vanuit jouw eigen onderneming en jouw product denkt. Nee, inzicht verzamelen betekent dat jij je afvraagt wat de markt nu eigenlijk echt vraagt? En hoe kan je dat probleem het best oplossen? Ga in gesprek, nodig klanten uit, vraag ze om feedback.

Het is dan ook essentieel om compleet back to basics te gaan. Weg uit die tunnel, niet langer de blik op oneindig, want hier komt het erop aan om de blik juist te verruimen. Wees daarbij geen Calimero: denk niet te klein, en beperk niet meteen jouw eigen ambities. Durf groot te denken!

Scherp inzicht, grote gevolgen
Een klein Nederlands bedrijf kan veel betekenen voor een groot buitenlands bedrijf. Een Nederlandse ontwikkelaar van avatars (je weet wel, die profielplaatjes op internet voor Facebook, Twitter of MSN) voor online marketingcampagnes van bekende merken.

Ze wilden doorgroeien. Samen werd de focus verscherpt op bedrijven met een sterk imago/merk waarvan mensen willen laten zien dat ze daarbij horen. Met als eerste doel: voetbalclubs. Veel fans en een sterk merk.

Inzicht hier was zeer belangrijk; hoe kunnen grote voetbalclubs hun onlinefans verder binden en er ook aan verdienen? Key probleem bij voetbal clubs maar ze hebben er geen oplossing voor, dit bedrijf wel!

Leuk idee, maar het viel niet meteen mee om Nederlandse clubs te overtuigen van de meerwaarde van het binden van hun fans met aangeklede profielplaatjes.

Real Madrid......? Ja Real Madrid!

We gingen op zoek naar clubs met een grote schaal fans in Spanje, Engeland en Italie. En wat bleek? Bij Real Madrid (waar ze al langer bezig waren met het onderzoeken van mogelijkheden om supporters in binnen- en buitenland aan zich te binden en te verdienen) zagen ze wel meteen het potentieel in van de avatars van het Nederlandse bedrijf.

Moraal van dit verhaal: Wat is nu echt belangrijk voor je klant? Inzicht is een heel belangrijk startpunt.

Sluit hier vervolgens op aan en durf te doen, gewoon doen.

    Dit bestaat uit 4 delen klik hieronder voor de overige delen

Deel 1                                                                                     Deel 3