Artikelen

Nieuwsarchief

Twitter

   

De 7 praktische tips tijdens het bellen


Het is een hoge drempel voor veel ondernemers die met passie aan hun bedrijf werken. Gewoon klanten gaan bellen? No way, ze moeten maar zelf bellen graag en anders niet.........

Natuurlijk zijn er  vele methoden om klanten te trekken, maar bellen moet je niet onderschatten of voor weg lopen. Soms is het gewoon nodig. 

Naast een goede voorbereiding, zie eerste deel, kan je tijdens het bellen veel effectiever zijn waardoor het bellen je ook veel makkelijker af gaat.

*Lees eerst deel 1 voor de praktische tips voor het bellen

Hierbij 7 praktische tips tijdens het koude bellen.

Tip 1: Met wie?

Weet met wie je belt. Wanneer je naar bedrijven belt is er onwijs veel informatie te vinden over het bedrijf dat je belt. Dat kan al een heel mooi "haakje" zijn waarover je in gesprek komt, herkenbaar is en hoe jouw onderneming daar eventueel kan inspelen.

Tip 2: Verleiden
Verleid degene aan de andere kant van de lijn. De openingszin is het belangrijkste. Je hebt minder dan een half minuut om interesse en belangstelling te wekken. Schrijf je zin op en onthoudt; voorlezen staat onprofessioneel.

Tip 3: Flexibel
Gebruik het script als een leidraad. Geen enkel gesprek verloopt volledig zoals het script. Ga flexibel om met het script, soms past de sfeer niet bij het script

Tip 4: Geen boete? Handsfree bellen mag!
Doordat u handsfree belt, is het mogelijk om rond te lopen. Het rondlopen geeft het gesprek meer levendigheid. Oftewel: voer het acquisitie gesprek alsof je een goede vriend of vriendin aan de lijn hebt.

Tip 5: De vriendelijke beslisser
Probeer altijd de beslisser aan de telefoon te krijgen, is dit gelukt? Houdt er altijd rekening mee dat de beslisser niet op dat moment kan of wil beslissen. Ook gebeurd het vaak dat er meerdere mensen meebeslissen. Blijf altijd vriendelijk, dat scheelt veel moeite in een volgend gesprek.

Tip 6: “Nee, geen behoefte”
Krijg je de indruk dat iemand echt geen interesse of behoefte heeft in jouw aanbieding? Zorg dat je niet te lang blijft hangen. Wees vriendelijk en beleefd en rond het gesprek op een nette manier af.

Tip 7: Veel praten – veel luisteren
Laat de ander veel praten en luister zelf aandachtig. Hoe meer de potentiële klant praat hoe meer diegene zich verbind met jou. Door open vragen te stellen kom je veel te weten, je speelt slim en snel in op behoeften. Wanneer je probeert niet te verkopen, maar probeer het zo ver te krijgen dat de gesprekspartner wat bij jouw onderneming wil kopen. Dan wordt het opeens een heel ander gesprek.


En vaak is het ook gewoon beginnen en aanpassen op je ervaring in de gesprekken. Gewoon doen! Heel belangrijk. En sta op en pas aan.

Succes!